دلسایی باش

۳ مطلب در مهر ۱۳۹۷ ثبت شده است

تارت زردآلو و پسته

سه شنبه, ۱۷ مهر ۱۳۹۷، ۰۵:۵۹ ق.ظ

تارت نوعی شیرینی است که معمولاً از مواد پرکننده برای پوشش آن استفاده می‌شود. در این مطلب طرز تهیه تارت زردآلو و پسته را آموزش داده ایم. امیدواریم که لذت ببرید.

 

مواد لازم برای خمیر تارت زردآلو و پسته :

 آرد 175 گرم 
پودر بادام  50 گرم 
کره سرد (مکعبی خردشده)  125 گرم 
زرده تخم مرغ  1 عدد 
شکر 25 گرم
شکر قهوه ای 25 گرم

 

مواد لازم میانی برای تارت زردآلو و پسته :

 شکر قهوه ای 150 گرم 
کره نرم  180 گرم 
 تخم مرغ 1 عدد 
 زرده تخم مرغ 1 عدد 
بادام خام درشت خردشده 50 گرم
پسته خام درشت خردشده 150 گرم
زردآلو 4 عدد
نمک 1 پنسه

 

طرز تهیه تارت زردآلو و پسته :

آرد الک شده و پودر بادام و یک پنسه نمک را داخل غذاساز ریخته و کره سرد را به آن اضافه کنید، غذاساز را با دور متوسط روشن کنید تا مواد با هم مخلوط شده و به شکل خرده نان دربیاید.

 

در ظرفی جداگانه تخم مرغ و شکر را کمی با هم مخلوط کنید و بعد به خمیر اضافه کرده و دوباره غذاساز را روشن کنید تا با هم ترکیب شوند و خمیر نرم و  منسجمی به دست بیاید.

 

خمیر را داخل نایلون گذاشته و به مدت یک ساعت در یخچال استراحت دهید.

 

سپس خمیر را بین دو کاغذ روغنی به کمک وردنه باز کنید و داخل قالب گرد تارت انداخته و اضافه های خمیر را با چاقوی تیز ببرید و دوباره قالب را داخل یخچال بگذارید. 

 

در این فاصله مواد داخل تارت را آماده کنید.

 

طرز تهیه مواد میانی تارت:

شکر و کره نرم را با هم مخلوط کنید و با دور متوسط همزن برقی بزنید تا پف دار و پوک شود.

سپس تخم مرغ و زرده تخم مرغ را اضافه کنید و کمی هم بزنید تا با هم مخلوط شوند.

 

بعد همزن را خاموش کنید و بادام و پسته خرد شده را به مواد افزوده و با لیسک مخلوط کنید و داخل قالب روی خمیر بریزید.

 

رویش را با پالت صاف کنید و زردآلوها را از وسط دو نیم کنید و روی آن بچینید و مقداری پسته خرد شده روی آن بپاشید.

 

در فر از پیش گرم شده با دمای 180 درجه به مدت 40 تا 50 دقیقه و تا زمانی که روی تارت پف کند و برشته شود بپزید.

دسر خربزه

دسر دنت

سوپ سرد اسپانیایی

مرغ سوخاری خانگی خوشمزه

پنکیک سیب زمینی مغزدار

کوفته آلو شیرازی

تاس کباب بادمجان

پاستای شکم پر

بستنی زغالی

تارت زردآلو



  • سمیرا حمیدی

درمان تنبلی چشم

شنبه, ۷ مهر ۱۳۹۷، ۱۰:۰۴ ب.ظ

تنبلی چشم

تنبلی چشم ,تنبلی چشم در بزرگسالان,تنبلی چشم در کودکان,تنبلی چشم چیست,تنبلی چشم و گواهینامه رانندگی,تنبلی چشم در بزرگسالان چیست,تنبلی چشم کودک,تنبلی چشم در کودکان,تنبلی چشم چیست,تنبلی چشم در نوزادان,تنبلی چشم در بزرگسالان

تنبلی چشم

توضیحاتی در مورد تنبلی چشم

زمانی که یکی از چشم ها بیناییش خوب باشد ولی چشم دیگر خیر به چشمی که بیناییش ضعیف است اصطلاحا آمبلیوپیک می گویند. معمولا فقط یک چشم درگیر تنبلی در چشم می شود ولی ممکن است هر دو چشم هم دچار تنبلی در چشم شوند که به این وضعیت آمبلیوپی دوطرفه می گویند. این اختلال بینایی بسیار شایع است و تقریبا از هر ۱۰۰ نفر ۲ یا ۳ نفر دچار آمبلیوپی هستند. بهترین زمان درمان تنبلی در چشم در دوران خردسالی و اوایل کودکی است.

تنبلی چشم

استرابیسم (لوچی): تنبلی در چشم اغلب به دنبال استرابیسم روی می‌دهد. در استرابیسم یا انحراف چشم‌ها، کودک برای فرار از دوبینی، از چشمی که بینایی بهتر دارد، استفاده می کند و در نتیجه چشم منحرف، تکامل نمی‌یابد و تنبل می‌شود.

درمان تنبلی چشم

تنبلی در چشم در صورتی‌که در زمان مناسب تشخیص داده شود براحتی قابل درمان است. درمان تنبلی در چشم معمولاً به صورت بستن چشم سالم و وادار کردن مغز به دیدن با چشم تنبل است. این درمان ممکن است هفته‌ها یا حتی ماه‌ها طول بکشد که البته چشم سالم باید به تناوب باز شود. در مواردی که تنبلی ناشی از عیوب انکساری است تجویز عینک یا لنز توسط اپتومتریست سبب وضوح تصویر در چشم معیوب و درمان تنبلی خواهد شد. مواردی نیز که تنبلی ناشی از انحراف چشم است با جراحی و اصلاح انحراف قابل درمان است. تکامل سیستم بینایی تا سنین ۸ تا ۱۰ سالگی صورت می‌گیرد و درمان تنبلی در چشم بعد از این سنین بسیار بعید است؛ بنابراین در صورتی‌که چشم تنبل در سنین پایین درمان نشود بعد از سن ۱۰ سالگی در اکثر موارد هیچ درمانی نخواهد داشت و ممکن است منجر به از دست رفتن شدید دید در یک چشم شود. برای جلوگیری از تنبلی در چشم، کودک باید بعد از تولد در زایشگاه توسط متخصص کودکان و در سنین ۳ تا ۴ ماهگی و ۲ تا ۳ سالگی توسط اپتومتریست معاینه شود. محققان می‌گویند، تماشای انیمیشن‌های سه بعدی با استفاده از عینک سه بعدی، می‌تواند یک گزینه مناسب برای درمان تنبلی در چشم در کودکان باشد.

علائم تنبلی چشم

تنبلی در چشم معمولاً در سنین زیر ۶ سال ایجاد شده و اغلب توسط والدین کشف می‌شود. در سنینی که کودک قادر به بیان مشکلات خود می‌باشد ممکن است از ضعف بینایی، خستگی چشم یا سردرد شکایت داشته باشد. اما در اغلب موارد کودک شکایتی ندارد. ممکن است علایم بیماری‌های مسبب تنبلی در چشم نظیر انحراف چشم و آب مروارید منجر به تشخیص شوند؛ ولی زمانیکه تنبلی در چشم ناشی از عیوب انکساری باشد تشخیص آن مشکل است زیرا کودکان به راحتی توسط چشم دیگر می‌بینند و کمبود دید در چشم بیمار را جبران می‌کنند.

عمل تنبلی چشم

قبل از درمان تنبلی در چشم، درمان مشکلات چشمی زمینه‌ای الزامی است؛ نمونه این درمان‌ها شامل اصلاح عیوب انکساری توسط عینک و درمان آب مروارید با عمل جراحی می‌باشد.

درمان تنبلی چشم در بزرگسالان

در حال حاضر درمان تنبلی در چشم به صورت کلاسیک و متداول است که در آن چشم با دید بهتر بسته می‌شود و از فرد خواسته می‌شود با چشم تنبل فعالیت بینایی خود را انجام دهد. وی افزود‌:‌ این روش در سنین پایین مؤثر است و باعث می‌شود تنبلی در چشم بهبود یابد. اما دو اشکال عمده دارد. اول اینکه همکاری دو چشم کاهش می‌یابد و وقتی فرد انتخاب دیگری برای دیدن ندارد جز چشم تنبل، خیلی نمی‌تواند بین دو چشمش هماهنگی ایجاد کند. اشکال بعدی این است که این روش در سنین بالاتر تأثیر زیادی نخواهد داشت و مشکل وقتی ایجاد می‌شود که فرد تنبلی دو طرفه چشمی داشته باشد.

درمان تنبلی چشم با طب سنتی

– بستن چند ساعته چشم تنبل و‌ نقاشی کردن بسیار مفید است. – پرهیز محض از خوابیدن کودک برروی شکم – به منظور درمان تنبلی در چشم با طب سنتی حتما ابروان کودک را با روغن بادام شیرین با پایه بادام روزی سه بار چرب کنید. – پرهیز از مواد غذایی با طبع سرد و خشک و سرد و تر به منظور درمان تنبلی در چشم در بزرگسالان و کودکان ضروری است.– پرهیز از دیدن نورهای تند و زننده – پرهیز از پوشیدن لباسهای تیره – خودداری از استفاده از عینک های قلابی – شب هنگام آب و دوغ مصرف نکنید. – از راههای درمان تنبلی در چشم در کودکان این است که پشت سر یا همان تاج سر کودک را هر روز با یکی از روغن های کنجد اصل، بادام شیرین یا نارگیل یا فندق بمالید.

تنبلی چشم در بزرگسالان

کاری که ما انجام دادیم این است که با توجه به اینکه نوع خاصی از سلول‌های عصب بینایی و شبکیه چشم در این بیماری دچار مشکل می‌شود. تحریکات بینایی خاصی مبتنی بر نوع فعالیت آنها انتخاب می‌کنیم و با توجه به نوع فعالیتشان با استفاده از نرم افزارهای مناسب که در کامپیوتر شبیه‌سازی شده است به طور اختصاصی این اعصاب را تحریک می‌کنیم. این کار باعث می‌شود تحریکات بینایی اختصاصی که به این سلول‌ها از طریق چشم تنبل ارسال می‌شود فعالیت آنها را افزایش دهد و باعث بهبود دید فرد شود. وی تصریح کرد:‌ در برخی افراد این روش تنبلی در چشم را تا حدود 80 درصد درمان کرده است و در برخی تنبلی‌های خاص بهبودی با این روش تا 5 درصد بوده است ولی در اغلب تنبلی در چشم‌ها این روش مؤثر است. این کار مدت درمان را کوتاه می‌کند و تأثیر درمان را افزایش می‌دهد. درمان آن به گونه‌ای است که فرد در روز 3 مرتبه و در هر مرتبه 10تا 15 دقیقه باید جلوی رایانه بنشیند و بسته به نوع تنبلی در چشم و سن فرد امکان دارد مدت درمان تا چند ماه طول بکشد. وی اضافه کرد: سنینی که این درمان روی آنها تجربه شده است تا 40 سال بوده است ولی بالای 40 سال مراجعه کننده‌ای نداشتیم چرا که برای اصلاح تنبلی چشمها در سنین بالا فرد باید تلاش پیگیری داشته باشد. 

تنبلی چشم چیست

تنبلی در چشم یا آمبلوپی (Amblyopia) که در حدود ۳٪ از افراد دیده می‌شود زمانی رخ می‌دهد که چشم در دوره کودکی دید طبیعی نداشته باشد. این اختلال که معمولاً در یک چشم دیده می‌شود به دلیل اختلال دید چشم تنبل بر اثر عوامل مختلف نظیر عیوب انکساری (دوربینی، نزدیک بینی، یا آستیگماتیسم)، انحراف چشم (لوچی یا استرابیسم)، یا عدم شفافیت مسیر بینایی (ناشی از عواملی نظیر آب مروارید، کدورت قرنیه، یا افتادگی پلک) رخ می‌دهد. عدم وضوح تصویر در چشم بیمار و بهتر بودن تصویر ایجاد شده در چشم سالم سبب می‌شود تا مغز بین دو چشم، چشم سالم را برای دیدن انتخاب کند و در واقع مسیر ارسال تصویر از چشم بیمار به مغز را مسدود یا اصطلاحاً دید چشم بیمار را «خاموش» کند.

درمان تنبلی چشم با لیزر

در گذشته نه چندان دور، تنها راه اصلاح عیوب انکساری، تجویز عینک و لنزتماسی بود، امروزه، روش‌های مختلف جراحی برای اصلاح عیوب انکساری ابداع شده است که با ایجاد تغییر در شکل قرنیه، منجر به اصلاح عیوب انکساری می­شوند. در بین این روش‌ها درمان به وسیله لیزر بسیار متداول است و کیفیت بینایی بیمار افزایش می‌یابد. این روش‌ها عبارتند از: لیزیک، فمتولیزیک، فتورفراکتیو کراتکتومی(PRK)، اپی لیزیک و لازک.



پوسیدگی دندان شیری
  • سمیرا حمیدی

عمل جراحی پیوند قرنیه چشم

چهارشنبه, ۴ مهر ۱۳۹۷، ۰۶:۵۲ ب.ظ

جراحی چشم

جراحی چشم ،جراحی چشم مصری،جراحی چشم گربه ای،جراحی چشم آستیگمات،جراحی چشم با لیزر،جراحی چشم Prk،جراحی چشم لیزیک،جراحی چشم،جراحی چشم آب مروارید،جراحی چشم اپارات،هزینه جراحی چشم مصری،جراحی زیبایی چشم مصری،عمل جراحی چشم مصری،جراحی چشم گربه ای در ایران،جراحی چشم گربه ایی

جراحی چشم

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد جراحی چشم صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان را جلب کند.از توجه به این نکته نمی توان به راحتی گذشت که چشم پزشک قبل از انجام هر گونه جراحی چشمی ، می بایست تمامی شرایط مورد نیاز یک بیمار را برای مناسب دانستن او بعنوان کاندید جهت انجام جراحی چشمی در نظر گیرد و کلیه شرایط جسمی و شغلی بیمار ، سابقه جراحی ها و بیماریهای قبلی ، عوارض احتمالی ناشی از جراحی و کلیه بیماریهای تاثیر گذار فعلی بیمار که ممکن است بر راندمان موفقیت جراحی و پروسه درمان ، عملکرد منفی داشته باشد را بررسی نماید تا نوع و روش جراحی و همچنین بهترین زمان عمل چشم برای هر بیماری بر پایه اصول حرفه ای چشم پزشکی و بر پایه موازین علمی انتخاب گردد.

بهترین زمان عمل جراحی آب مروارید

این اعتقاد رایج و کاملاً غلط وجود دارد که زمان مناسب برای عمل آب مروارید ، موقعی است که آب مروارید به اصطلاح عرف در جامعه ، کاملاً رسیده باشد در حالی که این باور صحیح نیست چراکه زمان مناسب برای انجام عمل آب مروارید ، بستگی به شرایط خاص بیمار از جمله میزان توانایی دید ، نوع کار و فعالیت روزانه ، میزان انتظار بیمار در هنگام دید و نهایتاً نظر و تشخیص چشم پزشک دارد . مثلاً مدت زمان انتظار تعویق عمل برای یک خانم خانه دار بسیار بیشتر از یک راننده می باشد زیرا راننده در هنگام رانندگی باید از قوه دید بسیار مناسبی برخوردار باشد تا منجر به یک حادثه ناگوار نشود اما یک خانم خانه دار با داشتن یک دید متوسط می تواند در انجام فعالیتهای روزانه ، توانا باشد . البته این بدان معنا نیست که یک خانم خانه دار نمی تواند زودتر عمل کند و این بستگی به تمایل خود او دارد .

بهترین زمان عمل جراحی لیزیک و لازیک و prk

انجام جراحی برای درمان و اصلاح عیوب انکساری چشمی نیز مستلزم سنجش شرایط خاص بیمار ، میزان قدرت بینایی و ثابت شدن و بدون تغییر ماندن نمره چشم فرد و متعاقباً نظر چشم پزشک می باشد. البته در سن های زیر ۱۸ سال اینگونه عمل ها توصیه نمی شوند .

بهترین زمان عمل چشم در صورت بروز اختلالات و بیماریهای شبکیه

در برخی از جراحی های شبکیه مانند پارگی ها و سوراخ شدگی های شبکیه ، زمان نقش بسیار تاثیر گذار و بسزایی در درمان و بهبودی بینایی دارد و بیمار باید در مراحل اولیه و اولین زمان پس از ایجاد اختلال چشمی به چشم پزشک مراجعه نماید چرا که ممکن است نتایج جبران ناپذیری برای بینایی شخص به دنبال داشته باشد و یا عملاً روند و احتمال معالجه بیمار را متوقف و یا غیر ممکن کند.

عمل جراحی آب مروارید چشم

عمل جراحی آب مروارید به خارج کردن عدسی طبیعی چشم (که در اثر آب مروارید ناکارآمد و کدر شده‌است) و جایگزینی آن با لنز مصنوعی گفته می‌شود. معمولاً پس از جراحی از لنز داخل چشمی جایگزین عدسی چشم استفاده می‌شود. روش جراحی فیکو Phacoemulsification (Phaco) روش استاندارد و معمول عمل آب مروارید است.

زمان و عوارض جراحی آب مروارید چشم

معمولاً زمانی جراحی هنگامیست که آب مروارید به حدی باعث کاهش دید شود که مانع انجام فعالیتهای روزانه بشود. سالانه بیش از ده‌ها میلیون عمل آب مروارید انجام می‌شود که حدود %۹۵ این عمل‌ها بدون عارضه است. در کشور ما نیز سالانه بیش از ۱۰۰٬۰۰۰ عمل آب مروارید با روش‌های مختلف انجام می‌شود.

روش جراحی آب مروارید چشم

روش جراحی فیکو روش استاندارد و فعلی عمل آب مروارید است. این روش یک عمل جراحی سرپایی و بدون نیاز به بخیه است که با استفاده از قطره بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. در این روش پس از برش کپسول عدسی، عدسی کدر از چشم خارج می‌شود و اغلب لنز داخل چشمی بجای آن قرار می‌گیرد. از لیزر نیز می‌توان برای برش چشم استفاده کرد.

عمل جراحی کاتاراکت چشم

عمل جراحی کاتاراکت(cataract surgery): جراحی کاتاراکت در حال حاضر یکی از شایع‌ترین و موفقیت آمیزترین عمل‌های جراحی است که در حیطه پزشکی به انجام می‌رسد. در جراحی کاتاراکت عدسی طبیعی چشم بیمار که دچار کدورت شده است با یک عدسی مصنوعی شفاف تعویض می‌گردد. تکنیکی که امروزه به طور معمول برای جراحی کاتاراکت مورد استفاده قرار می‌گیرد تکنیک «فیکو امولسیفیکاسیون» است. در این تکنیک از امواج اولتراسوند برای خرد کردن عدسی استفاده می‌شود. وسیله‌ای که برای خرد کردن عدسی در این روش مورد استفاده قرار می‌گیرد ضخامت کمی دارد و از طریق یک برش حدوداً ۳ میلی‌متر وارد چشم می‌شود. از آنجا که این برش بسیار کوچک می‌باشد معمولاً نیازی به بخیه ندارد و خود به خود ترمیم می‌شود. پس از خارج کردن عدسی کدر شده، یک عدسی مصنوعی شفاف، تا شده، از طریق همان برش کوچک وارد چشم می‌شود. در داخل چشم تای عدسی باز می‌شود و عدسی در محل مناسب در داخل چشم ثابت می‌شود. این عمل به طور معمول حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه طول می‌کشد و نیازی به بیهوشی عمومی ندارد و با بی‌حسی موضعی قابل انجام است. در مواردی که کاتاراکت بیش از حد رسیده باشد ممکن است نتوان عدسی سفت شده را با امواج اولتراسوند خرد کرد. در این حالت ممکن است جراح ناچار شود از تکنیک جراحی کاتاراکت به روش «خارج کپسولی» استفاده کند. در این روش عدسی کدر شده به صورت درسته از کپسول خود خارج شده، از چشم بیرون آورده می‌شود. برای این روش لازم است از برش‌های بزرگتر (بین ۶ تا ۱۰ میلی‌متر) استفاده کرد و لازم است محل برش نیز با بخیه‌های ظریف ترمیم گردد. از این رو دوره نقاهت بیماران کمی طولانی‌تر از روش فیکوامولسیفیکاسیون می‌باشد. در بچه‌ها و در موارد خاص (مثلاً کاتاراکت‌های ناشی از ضربه)، ممکن است جراحی کاتاراکت به روش دیگری که «لنزکتومی» نام دارد انجام گیرد.

عمل جراحی چشم لیزیک

لیزیک (به انگلیسی: Lasik یا LASIK) نوعی روش جراحی لیزری چشم است که برای اصلاح عیوب انکساری چشم در افراد نزدیک‌بین، دوربین و آستیگمات استفاده می‌شود. در این عمل، چشم‌پزشک برای شکل‌دهی قرنیه و اصلاح عیب انکساری، مشابه روش لازک از لیزر اگزایمر استفاده می‌کند؛ و با استفاده از دستگاه میکروکراتوم و برداشتن لایه‌ای از قرنیه، اصلاح بینایی سطح قرنیه انجام می‌شود. اغلب بیماران پس از جراحی تا پایان عمر یا سال‌ها نیازی به استفاده از عینک نخواهند داشت. دکتر غلامعلی پیمان، دانشمند ایرانی مقیم ایالات متحدهٔ آمریکا و از اعضای «تالار مشاهیر چشم‌پزشکی جهان»، مخترع این روش جراحی است. وزیر بهداشت فعلی، دکتر قاضی‌زاده هاشمی، رکورددار عمل جراحی لیزیک چشم در کشور است. این شیوه اکنون گسترش زیادی یافته‌است و در سال ۲۰۱۱ بیش از ۱۱ میلیون جراحی لیزیک در آمریکا انجام شده‌است. این نوع عمل جراحی تأثیرگذار بوده، درد کمی به همراه دارد، معمولاً یک یا سه روز پس از عمل بهبود می‌یابد و نیازی به بانداژ و بخیه ندارد.

عمل جراحی چشم فمتو لیزیک

نسل جدید جراحی لیزیک است که برداشتن لایه سطحی قرنیه بجای میکروکراتوم و به شیوه مکانیکی از فمتوسکند لیزر استفاده میشود. در این روش عوارض کمتری نسبت به لیزیک کلاسیک وجود دارد.

عمل جراحی پیوند قرنیه چشم

پیوند قرنیه یا در اصلاح پزشکی کراتوپلاستی یا یک عمل جراحی است که در آن قرنیه آسیب دیده بیمار با یک قرنیه اهدایی دیگر بجای یک بخش یا کل قرنیه جایگزین می‌شود. قرنیه پیوندی از یک فرد درگذشته برداشته می‌شود که هیچ گونه بیماری شناخته شده یا شاخص‌های دیگری که موجب پس زدن پیوند توسط فرد گیرنده و به خطر انداختن سلامتی وی می‌شود نداشته باشد. قرنیه بخش شفاف جلوی چشم است که اجازه ورود نور به داخل چشم را می‌دهد. این جراحی توسط چشم پزشک فوق تخصص پیوند قرنیه و تحت بی‌هوشی عمومی انجام می‌گیرد در موارد خاص بی‌هوشی بصورت موضعی به همراه تزریق آرام‌بخش و خواب‌آور نیز قابل انجام است.

موارد عمل جراحی پیوند قرنیه چشم

موارد مصرف برای پیوند قرنیه شامل موارد زیر است: چشمی: جایگزین کردن قرنیه شفاف با قرنیه کدر و مات بیمار که ممکن است بر اثر بیماری‌های چون قوز قرنیه، دژنراسیون قرنیه و دلایلی دیگر مانند التهاب و زخمی شدن و کدورت قرنیه بوجود آمده باشند. ترمیمی: برای حفظ آناتومی قرنیه و یکپارچگی آن در بیماران مبتلا به نازک شدن قرنیه یا برای بازسازی آناتومی چشم، به عنوان مثال بعد از سوراخ شدن قرنیه. درمان: برای برداشتن قرنیه ملتهب که به درمان با آنتی بیوتیک یا داروهای ضدویروس پاسخ نداده است. زیبایی: برای برداشتن و بهبود ظاهر بیمارانی که دارای قرنیه زخمی هستند که زخم رنگ مات یا سفید به قرنیه آنها داده شده است.

آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج
  • سمیرا حمیدی